Veelzijdig en divers - Reisverslag uit Pingliang, China van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu Veelzijdig en divers - Reisverslag uit Pingliang, China van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu

Veelzijdig en divers

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jennifer

25 Mei 2008 | China, Pingliang

Wat je nu bent is wat je bent geweest
En wat je zult zijn is wat je nu doet
Boeddha

Na de overwegend Islamitische provincie Xianjian, zagen we in de provincies Qinghai en Gansu een grote Boeddhistische invloed. Bij Dunhuang bezochten we de Mogao Ku grotten, die tussen 300 tot 1300 n.Chr. door Boeddhistische monnikken zijn uitgehakt , fijnzinnig beschilderd met kleurrijke fresco's en voorzien van beschilderde beelden van Boeddha zijn discipelen. De monnikken schreven en kopieerden ook tienduizenden manuscripten, waarvan het grootste deel begin vorige eeuw voor een appel en een ei is gekocht door Westerse onderzoekers. Op onze weg richting zuid-oosten zagen we veel pagodes en tempeltjes op hoge rotspunten of moeilijk bereikbare plaatsen op bergen. In Zangye beklommen we de houten klokkentoren van een tempel en een deel van onze groep bezocht vervolgens nog een liggende Boeddha van 38 m. lang. Al met al reisden we al ruim 10 dagen door China, zonder ooit ergens het gevoel te krijgen in een -voor ons- typisch Chinese omgeving te zijn. Onze begeleider zei hierover dat in China 56 verschillende nationaliteiten wonen en dat vooral de minderheidsgroepen traditioneel zijn in hun leefwijze. Veel van deze minderheidsgroepen wonen in het westen van China.

Hoe meer we naar het zuid-oosten trekken, hoe Chineser en hoe moderner de wereld is die wij te zien krijgen. De afgelopen dagen bereisden we een traject met veel kilometers en weinig rustdagen. Wij waren allemaal onder de indruk van de enorm uitgebreide en goede infrastructuur die China aan het aanleggen is, ook richting de buitengebieden. We lieten de woestijn achter ons. In het overgangsgebied, waarin veel bergen van zandsteen en zanderige grond, verbaasden wij ons over de indrukwekkende inzet om erosie tegen te gaan en de grond vruchtbaarder te maken. Overal zagen we jonge aanplant, tot hoog in de bergen. De boeren maken in deze gebieden veel gebruik van zelfgebouwde kassen en met plastic afgeschermde akkertjes. De steden waarin wij neerstrijken voor de nacht zijn steeds groter en moderner. Pinnen en internetten is geen probleem meer. Alleen de hier-en-nu communicatie blijft een punt. We ontmoeten nog niet veel Engels sprekende mensen. Uit eten gaan blijft daardoor elke dag een avontuur met gegarandeerde verrassingen. Het voordeel is dat we allemaal heel behendig zijn geworden in mimespelen.

De weg richting zuid-oosten bracht ons ook elke dag iets dichter bij het rampgebied en in futiele dingen konden wij dat merken. Zo bleek tanken op de snelweg een probleem geworden. Er gaat veel brandstof naar de hulptroepen en de overige gebieden staan op rantsoen. Honderden vrachtwagens staan halve dagen te wachten voor de tankstations, tot ze een paar liter kunnen krijgen. Tijdens de drie dagen nationale rouw waren alle officiële gebouwen en culturele instanties gesloten. Daardoor misten wij o.a. het museum dat aan de geschiedenis van de Zijderoute is gewijd. Dat wij de laatste dagen geen tol meer hoeven te betalen, heeft ook met de ramp te maken. Er zijn zoveel hulptroepen onderweg, dat de regering heeft besloten het tol heffen tijdelijk te staken. Het afgeven van dispensatie zou te omslachtig zijn. We zien overal collectebussen en individuen die inzamelingsacties op touw hebben gezet. 's Avonds kunnen wij het nieuws nu beter volgen, omdat we vaak een Engelstalige zender hebben. Deze toename van informatie versterkt het machteloze gevoel over het zo dicht bij zijn en niets te kunnen betekenen.

Door de ramp is de collectieve toeleving naar de Olympische spelen op een zacht pitje gezet. De fakkelloop is verlegd, qua koers, zodat de provincie Sichuan als laatste aan de beurt zal komen. Vanaf onze binnenkomst in Kashgar zagen wij overal, in elke plaats, dat op een onwaarschijnlijk goed georganiseerde wijze is gewerkt aan de promotie van de spelen. Plantsoentjes zijn ingeplant met het logo en de ringen, hotels en officiële gebouwen dragen vlaggen en affiches. Hoofdsponsors hebben hun eigen reclameuitingen voorzien van het logo. In Dunhuang, waar de fakkel nog langs komt, is de toegangsweg vernieuwd en aan weerskanten zijn alle akkertjes en aanplant om door een ringetje te halen. Hoe dichter we bij Beijing komen, hoe meer we daarvan zien. En zo konden we eergisteren onze auto versieren met Olympische vlaggetjes. Ja, wie iets wil weten over 'corporate communication' kan ik aanraden om bij de Chinezen in de leer te gaan.

• 25 Mei 2008 - 14:04

Frank:

Hoi Rob en Jennifer,

Leuk om weer jullie mooie stukken tekst te hebben gelezen. Ook de foto's die jullie maken zijn schitterend! De tuin ligt er verder goed bij. Alles groeit snel, dus het is wel flink bijhouden. Geniet van jullie laatste twee weken in China en tot in juni.
    Groetjes, Frank.

• 25 Mei 2008 - 14:36

Juliette:

Ha Jen en Rob, Zojuist jullie gesproken en nu weer een mooi verhaal gelezen. Wat sta je goed op de foto voor de muurpoort. Je lijkt jonger!!! Ook de foto van de terrassen is heel bijzonder!! Nu de laatste stukjes. Blijf gezond en vooral geniet nog even.
    Groetjes, Hans en Juliette

• 25 Mei 2008 - 14:44

Lourens Keers:

dag Jennifer en Rob,
    fijn en goed om van jullie ervaringen te lezen en te zien; succes en veel goeds en moois onderweg !!

• 25 Mei 2008 - 15:35

Stan:

Ik ben blij dat het zo goed gaat met de
    reizigers.
    Ik blijf jullie op d voet volgen

• 25 Mei 2008 - 16:22

Beatrijs Cras:

Jullie bijna aan het einde van een fantastische en inspirerende en ook vast vermoeidende reis. En wij eindigen a.s. dinsdag 27 mei, heel aards, de bridge in Den Dolder!!! ZOOOOO jammer!!! Lieve dank voor al de verhalen en tot ziens. Lieve groet= Beatrijs

• 25 Mei 2008 - 18:06

Onno:

Wat we te lezen krijgen is letterlijk "inside( en ook "in site ") information".Mooi om zo
    op de hoogte te geraken van wat er in zo'n groot land gaande is, mede aan de hand van bijbehorende foto's.Nog een goede reis en wel thuis.
    Groet, Onno en Paulien

• 25 Mei 2008 - 19:20

Hannie En Dick:

Hoi Jennifer en Rob,

Het blijven fraaie reisverslagen van Jennifer, tsjonge, wat beleven jullie veel. Maar goed, het einde nadert en jullie weten: de laatste loodjes wegen het zwaarst! Dus rustig aan nog even en geniet er van.
    Hier alles op schema, volgende week ca. 30 gr., we zien jullie gauw!
    Groet aan allen.
    Liefs,Hannie en Dick

• 26 Mei 2008 - 18:59

Irene:

Lieve Rob en Jennifer, wat een indrukken doen jullie op. Ik ben weer vanaf de eerste dag begonnen met lezen en geniet iedere keer opnieuw van jullie verslag, ik vind het begin (de boeken)verrassend, waar haal je al die wijsheid vandaan zo gauw? of heb je al die boeken gelezen als voorbereiding op deze reis? Rob de benzine is hier nu 1.62!! per liter.
    Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat het moeiljk is om zo dicht bij een ramp gebied te zitten en niets voor die arme mensen te kunnen doen. Gelukkig wordt er wel hulp van buitenaf geaccepteed dus ik hoop maar dat het ook goed terecht komt. In Birma zijn ze nog niet zover, helaas.
    Heel veel liefs en een hele goede voortzetting van jullie reis gewenst. Irene

• 29 Mei 2008 - 12:54

Johannette En Dirk:

Hallo moedige mensen,
    en dan ook nog zulke nauwgezette berichtgeving tussendoor. Het duizelt ons soms zoveel als jullie zien en meemaken. En nu dan ook nog die ramp er bij. Dinsdag was de laatste bridgeavond, we namen (met kado's) afscheid van Dries en zijn vriendin, die in de
    catering gaan. Wij zelf werden weer een beetje meer grootouders, dankzij de geboorte van Tom Dirk, na een nogal problematische bevalling van Dorine, 8 weken te vroeg. Maar alles ziet er nu goed uit. Hadden we jou nog bedankt Jennifer voor het afgeven van die boeken in Isfahan? Bij deze: DANK!

goeie reis en tot over enkele weken,

Johannette en Dirk

• 31 Mei 2008 - 20:13

Elizabeth:

Ik had al een tijdje de weblog niet geraadpleed maar ben nu weer helemaal bij. Ik kan me jullie machteloze gevoel voorstellen voor wat de aardbeving betreft. Niet voor te stellen dat er zoveel doden te betreuren zijn. In ieder geval wordt er veel aan gedaan om hulp te bieden. Ik ben zo langzamerhand ook tot de conclusie gekomen dat de Olympische Spelen een goede manier zouden kunnen zijn om wat meer openheid te bewerkstelligen. Beter er naar toe gaan en proberen een dialoog op gang te brengen dan vanaf een afstand schreeuwen over wat er niet goed gaat.
    Ik blijf genieten van je verhalen Jennifer.

Liefs,
    Elizabeth

• 01 Juni 2008 - 08:59

Fred En Chris:

Prachtig bericht. We zijn weer bij. Tot gauw. Chris en Fred.