Community Based Tourism - Reisverslag uit Kashgar, China van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu Community Based Tourism - Reisverslag uit Kashgar, China van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu

Community Based Tourism

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jennifer

14 Mei 2008 | China, Kashgar

In Kyrgizstan kreeg onze reis een totaal nieuwe dimensie. Van cultuur naar natuur, het was afgelopen met 4- sterrenhotels en –vanaf de tweede dag- met verharde wegen. De cultuurshock die wij bij binnenkomst kregen had daar echter niets mee te maken. Die werd veroorzaakt door de gids die wij toegewezen hadden gekregen. ‘Wladimir’, zoals wij hem doopten, leek het meest op Obelisk met een zware kater en zo gedroeg hij zich ook vaak. Maar we leerden met elkaar leven en hij bracht ons waar we wezen moesten. Niet noodzakelijk, maar wel gemakkelijk in Kyrgizstan, waar wegbewijzering schaars is, straatnaambordjes ontbreken en wij moeizaam konden communiceren met de bevolking.
Het Kyrgisisch Nationaal Bureau voor Toerisme heeft een uitgebreid netwerk van guesthouses opgezet. Dit systeem brengt de inkomsten uit het toerisme direct bij de lokale bevolking en maakt het mogelijk om door het hele land accommodaties te regelen, zonder grote investeringen. Het grote voordeel is dat hierdoor toeristen en gastfamilies elkaar ontmoeten en met elkaar in gesprek kunnen komen over hun land en cultuur. Wij troffen alleraardigste mensen. Vooral in Kysyl Oï, waar we te gast waren bij een lerares, die goed Engels sprak en die gezellig Rob’s verjaardag kwam meevieren. Haar dochter had als grote droom om eens Parijs te zien en snapte niets van ons lyrisch enthousiasme voor haar dorp. Wij, daarentegen, genoten ervan te helpen bij het de goede kant opsturen van de thuiskomende schapen, van de dartele geitjes en lammetjes op ons erf, de rust, de vriendelijke buren die ons direct thuis uitnodigden voor een borrel. Rob en ik sliepen in een traditionele slaapkamer: muren en vloer waren bekleed met prachtige, handgemaakte kleden. Langs een muur een stapel matrasjes, die worden uitgerold naar gelang er mensen zijn om te slapen. Wij braken dan ook ernstig met deze traditie door aan te geven dat het – volgens onze normen- niet gebruikelijk was dat onze gids een plek kreeg in onze veel te ruime kamer.

Kyrgizstan wordt wel het Zwitserland van Centraal-Azie genoemd. De natuur is overweldigend, door haar grootsheid en – vooral – haar leegte. We maakten korte trajecten en hadden volop tijd om te genieten van de spectaculaire vergezichten, de prachtige kuddes wilde paarden en van het traditionele leven dat zich langs de weg afspeelt in huizen en yurts (ronde, vilten tenten). De yurts zijn het meest kenmerkende overblijfsel van het oorspronkelijke, nomadische bestaan van de Kyrgiezen, die nu semi-nomaden zijn: ’s winters wonen ze in het dorp/de stad en ’s zomers bouwen ze hun yurts op in gebieden waar hun vee kan grazen.
Langs de weg bevinden zich ook alle begraafplaatsen. Dit oude gebruik symboliseert dat de overledenen het leven aan zich voorbij kunnen zien trekken, in plaats van zelf voortdurend onderweg te hoeven zijn. Hier waren wij de tijdelijke nomaden en zagen het leven langs de kant van de weg aan ons voorbij trekken. We zagen veehouders hun yurt bouwen, schapen scheren en slachten (ik niet, dus) en merries melken. We zagen vrouwen vilt maken; de basis voor veel prachtige traditionele producten als hoeden, kleden, mantels, tassen en dergelijk. ’s Ochtends en ’s avonds zagen we de herders, te paard of te voet, in de weer om hun kuddes naar de groene berghellingen respectievelijk de stal te brengen. In Kyrgizstan (5 x Nederland, 5 milj. mensen) maken dan ook veel meer dieren gebruik van de weg dan auto’s. Overal waar we stopten werden we vriendelijk begroet en maakten we, voor zover mogelijk, een praatje. We zijn het er allemaal over eens: Van Basten is veruit de beste Nederlandse ambassadeur aller tijden!

Rob werd hier in een zeer bij hem passende omgeving 65: in een berghut. Hij had op zijn verjaardag een ‘field day’ qua autorijden. Het was het de meest uitdagende traject tot dan toe, met een onverharde weg vol hobbels en kuilen, door de bergen. Van puinlawines die van de bergwand komen, ruimt men alleen de allergrootste keien op; over de rest moet je je maar heen zien te laveren. De dalkanten zijn niet beschermd en er zijn nogal wat afgekalfde inhammen door smeltwater. De hoogste pas van die dag, ruim 3300 meter, was nog niet sneeuwvrij, maar dat was geen probleem voor onze ‘zwarte kameel genaamd Kia’. De lekke band die we die dag opliepen, had – volgens kenner Theo- te maken met een te hoge bandenspanning voor die omstandigheden. Die wordt natuurlijk sindsdien per dag bijgesteld.
Dit type weg hield echter niet meer op en na vier dagen hobbelen, schudden en stofhappen waren we het uiteindelijk zat. De laatste pitstop maakte de inspanning echter meer dan goed: we sliepen in een afgelegen vallei, 15 km. vanaf de hoofdzandweg de bergen in, bij een 10e eeuwse karavanserai. Daar heeft een ondernemende veehouder een aantal yurts neergezet voor gasten. Rob regelde direct een ritje te paard voor zichzelf, om de kudde yaks wat nader te inspecteren. Het was primitief (geen water, geen elektriciteit) en koud (-3), maar een magische ervaring, die we niet hadden willen missen!
Vanwege de rust en de grootse natuur van Kyrgizstan hadden wij er allemaal liefst langer willen blijven. Maar we moesten door….

Nu zitten we in Kashgar, China. De grensovergang, gisteren, verliep redelijk, maar vandaag zijn we de hele dag bezig met de formaliteiten rond het inklaren van de auto’s. Niet te filmen wat we vandaag hebben meegemaakt: tot en met een ECG en een EEG voor alle chauffeurs boven de 60. En morgen moeten we ons rijbewijs nog gaan halen. Maar daarover de volgende keer…

• 14 Mei 2008 - 12:10

Jan-Willem Koers:

Hi, wat een mooi verhaal en fascinerende foto's. Ik wacht met spanning steeds weer het volgende verhaal af. Erg leuk.

groet,

• 14 Mei 2008 - 12:28

Els Dekker :

Rob, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Volgens mij een verjaardag om niet vlug te vergeten.We lezen hier op het bestuursbureau met veel plezier (en afgunst!)jullie verhalen. Blijf veel verhalen schrijven en foto's sturen.
    Hebben jullie nog iets gemerkt van de aardbeving?
    Groeten
    Els

• 14 Mei 2008 - 13:29

CommDesign Boy’s:

Hallo Jennifer en Rob,
    geweldig om jullie verhalen te zien binnen komen en te lezen wat jullie allemaal mee maken. Complimenten voor de fantastische foto’s en prachtige verhalen (daar zit straks een boek in....). We blijven jullie met belangstelling volgen. Veel plezier verder en blijf gezond.

Groetjes
    René van den Bedem, Gert van den Hul en Koen Leenders. CommDesign.

p.s. de stickers blijven nog steeds plakken zo te zien....

• 14 Mei 2008 - 15:08

Juliette:

Lieve allemaal, Hoe moet dat nu als jullie weer thuis zijn. Na al die fantastische natuur kunnen jullie niet meer wennen in Nederland. Dank voor deze prachtige reportage. We wensen jullie veel plezier en succes in China!!!
    Groetjes ook van Hans

• 14 Mei 2008 - 16:16

Piet En Corrie:

Rob van harte gefeliciteerd met je 65ste verjaardag. Een bijzonder unieke plek om je verjaardag te mogen vieren. Wij genieten van de mooie foto's van de ruige en prachtige natuur. Wat een geweldige ervaring moet het zijn om bij de lokale gastvrije families te kunnen logeren. Geniet ervan en verder een hele goede reis voor jullie allen toegewenst.

• 14 Mei 2008 - 16:21

Elizabeth:

Hallo Jennifer en Rob,

Bedankt voor het prachtige verhaal vanuit Kyrgizstan. Heerlijk om zo met jullie "mee te reizen". Ik ben benieuwd hoe China bevalt als jullie alle ambtenarij achter de rug hebben. Merken jullie ook iets van de geweldige ramp waar het land door getroffen is?

"So far, so good", hou het allemaal heel en blijf gezond.

Groetjes,
    Elizabeth

• 15 Mei 2008 - 06:08

Saskia En Eduardo:

superverhalen. mooi om te lezen hoor. nog heel veel plezier....

groeten,
    saskia en eduardo

• 15 Mei 2008 - 11:20

Ada Van Horssen:

Ja, wat moet je na zo'n prachtig verhaal nog zeggen! Ik val stil en ben heimelijk jaloers dat ik er niet bij ben.
    Rob nog een dikke verjaardagszoen en Jennifer dank dat ik zo mee kan genieten, dank voor de mooie foto en de schitterende beelden die je oproept. Veel liefs en een goede vaart. Ada

ps. Ik ben inderdaad ook benieuwd of jullie niets merken van de aardbeving?

• 15 Mei 2008 - 12:38

Betty Berger:

Jennifer en Rob,
    wat een ervaringen maken jullie mee, om nooit meer te vergeten. Ben besst wel een beetje jaloers... Rob, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Mochten jullie nog een slordig lapje blauwe zijde op jullie weg tegen komen, wil je het dan voor me oprapen?
    Jennifer, het is geweldig om naar je foto's te kijken. Dat wordt weer een hele verzameling. Ik kijk al weer uit naar je volgende bericht. Veel succes.

• 15 Mei 2008 - 17:43

Bert:

Geweldig. Dit is mijn land! Ik weet zeker dat ze dat schaap met liefde en respect hebben geslacht, zonder het cynisme dat onze consumptiemaatschappij kenmerkt.
    Jammer dat jullie er niet langer konden blijven, ik had graag nog meer verhalen gehoord!
    Veel succes in China met alle formaliteiten! Wellicht een idee om ook een verplicht EEG in te voeren voor onze politici?

• 16 Mei 2008 - 08:18

Karen:

Ademloos! Zo heb ik jullie nieuwe ervaringen zitten lezen en wat jammer dat ik aan het eind was! Dit wordt inderdaad een mooie bundel "verzamelde herinneringen aan een wereldtrip" of woorden van gelijke strekking. Nu weer wachten op het volgende stuk... Oja, ik mag dinsdag éindelijk mijn nieuwe rijbewijs ophalen...

Groetjes, (en Rob natuurlijk alsnog gefeliciteerd!)
    Karen

• 16 Mei 2008 - 09:17

Marieke:

Waanzinnig wat een foto's en een verhaal!Rob nog gefeliciteerd met je 65e, en maar lekker scheuren in de KIA in dat gebied, daar is die voor gemaakt!
    grt,

• 16 Mei 2008 - 09:29

Stan:

Rob Proficiat!!
    Indrukwekkend om zo je nieuwe
    levensjaar in te gaan.
    Wat loopt alles voorspoedig.
    Een lekke band en wat oponthoud
    is wel te overzien.
    Goede reis verder!!

• 16 Mei 2008 - 11:19

Onno:

Mooie verhalen en prachtige foto's.Wat een belevenis moet dit zijn.Rob gefeliciteerd en Jennifer uiteraard ook.Groet aan de anderen en nog veel mooie dagen in China.
    Groet Onno en Paulien

• 17 Mei 2008 - 09:48

Fred En Chris:

Weer spannend te lezen wat jullie ervaringen zijn. Hoe moet het wel zijn om het echt te beleven!
    Veel groeten, Fred en Chris.