Vuur, aarde, water en lucht - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu Vuur, aarde, water en lucht - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu

Vuur, aarde, water en lucht

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jennifer

04 Mei 2008 | Oezbekistan, Samarkand

"Pas als je besloten hebt van het vliegen af te zien, merk je hoezeer je door een vliegtuig een beperkte waarneming krijgt opgedrongen. Hoe door gemakkelijk inkrimpen van de afstanden tenslotte alles krimpt: ook het begrip van de wereld." (Vliegen zonder vleugels, Tirziano Terzoni)

De zijderoute is vooral bekend geworden als handelsroute. Maar de uitwisseling van kennis, opvattingen en ideeen is van veel grotere invloed geweest. Wij blijven wat dat betreft geheel in stijl. Wij wisselen veel indrukken en ervaringen uit en merkten nogmaals hoe beperkt het wereldbeeld is dat ons via onze eigen, onafhankelijke kwaliteitsmedia wordt opgedrongen. Je moet echt in het land zijn om een compleet, genuanceerd beeld te krijgen. We deden ook nieuwe kennis op, zoals over het Zoroastrisme. In Persepolis zagen we de symbolen van dit geloof overal boven de afbeeldingen van Darius staan. Het respect en de tolerantie dat deze godsdienst predikte ten opzichte van andere geloven, kenmerkte dan ook de heerschappij van de grote Perzische koningen (6e - 4e e.v.Chr.). Na de verovering door de Arabieren verdreef de Islam dit geloof, dat ouder is dan het Christendom en nog steeds wordt beleden.
In Yazd beklommen we de torens der stilte. Hoge, op rotsen gebouwde torens, waarop de Zoroastriers tot 40 jaar geleden hun doden neerlegden, ten prooi aan de gieren. Dit, omdat hun heilige elementen vuur, aarde, water en lucht niet in contact mochten komen met het onreine. In Yazd woont op dit moment nog de grootste populatie Zoroastriers. Zij worden getolereerd en kunnen hun geloof openlijk belijden. Er staat zelfs een nieuwe vuurtempel in het centrum van Yazd. De Zoroastrier die we in Isfahan spraken vertelde echter dat het de aanhangers van dit geloof niet mogelijk is om een openbare functie te bekleden. Ze moeten het zoeken in de handel en in private dienstverlening.
Onderweg naar het Oosten zagen we nog veel blijken van de brede spreiding van dit geloof in de oudheid. In Nissa en Merw (Turkmenistan) zijn onder de fundamenten van oude moskeeen resten van vuurtempels gevonden. En in Buchara staat het 16e eeuwse mausoleum van Ismael Samanide. Een pareltje van bouwkunst: geheel uit baksteen opgetrokken en gedecoreerd. De vierkante basis symboliseert de aarde, de koepel de lucht. In de decoraties zijn de elementen vuur en water terug te vinden. De driehoek, die ook in Persepolis te zien was, staat voor de drie geboden van de Zoroastriers: denk zuiver, spreek zuiver en handel zuiver. Geen wonder dat belijders van een dergelijk geloof onder de voet zijn gelopen. Maar wat een drama voor de mensheid!

• 04 Mei 2008 - 14:08

Juliette:

Wat prachtig, dat mausoleum is iets voor mijn patchwork!! We boffen met zoveel interessante berichten van jullie vandaag; het lijkt me een baan erbij om steeds internetverbinding te zoeken/vinden. Veel dank weer en blijf gezond!!
    Groetjes, Hans en Juliette

• 04 Mei 2008 - 15:21

Stan:

respect en tolerantie
    blijft altijd actueel waar en wanneer dan ook.Niet altijd gemakkelijk!
    Hartelijk dank weer voor het interessante verslag.
    De groeten aan allen!!

• 05 Mei 2008 - 07:15

Beatrijs Cras:

Denk zuiver, spreek zuiver en handel zuiver!Wat wijs en ook wat moeilijk!! Maar mooi streven voor vandaag en morgen. Veel dank!!!Als ik jullie verhalen lees en foto's zie, voel je je hier in Nederland wel erg klein.Wie reist heeft veel verhalen!Mooi! Hier bevrijdingsdag!In Amsterdam hangen overal foto's uit de oorlog, geplaatst op de plekken waar het gebeurde. Indrukwekkend. Voor jullie allemaal lieve groeten. Echt fijn om de mails te krijgen! dag= Beatrijs

• 05 Mei 2008 - 15:25

Eric En Jacqueline:

Zie dat jullie al ver gevorderd zijn. Noteer alvast 1 augustus a.s. voor de Veteranen C golfbeker.

• 06 Mei 2008 - 08:43

Karen:

Puur genieten dit geweldige reisverslag, dat ook nog 's práchtig geillustreerd is met foto's! Heb net ook jullie stukje (nou, zeg maar stúk) in de Soesterbergse krant gelezen, leuk!
    Geniet, plezier en doe alstublieft voorzichtig!
    Groetjes, Karen.

• 06 Mei 2008 - 09:16

Els Dekker:

Beste Jennifer en Rob,
    Wat een andere wereld! Ik benijd jullie zeer om zoveel moois te zien en te beleven. Een klein nieuwtje van het werk:Hans Hoek heeft per 1 mei Arthur heeft opgevolgd als directeur a.i. van het bestuursbureau. Verder zal ik je niet vermoeien met alle (mogelijke) veranderingen. Dat komt half juni wel weer. Heel veel plezier en weet dat we met veel interesse jullie reis volgen. Wij genieten hier ondertussen van het heerlijke weer en de prachtig bloeiende rodondendrons.
    Groeten
    Els

• 06 Mei 2008 - 19:34

Arthur Modderkolk:

Beste Jennifer en Rob,
    jullie reisverslag leest als een roman. Een boeiende wereld zijn jullie binnengetreden. Fantastisch zoals jullie daar verslag van doen. De foto's ondersteunen dit geweldig. Hartelijke groet, Arthur.
    P.S. Zo'n verkeersbord van een overstekende kameel vind ik wel interessant.

• 06 Mei 2008 - 21:44

Jean:

Een paar jaar geleden hadden we een lezing van een Zoroastrian op onze rotary club. Hij was de burgemeester van Ilford!
    Prachtige foto's en prachtig beschreven.
    Veel liefs geniet maar verder.
    Jean en Manzoor.

• 07 Mei 2008 - 09:49

George:

Mooi verhaal en mooie foto's. Blijf nog even genieten, Voor mij zit het erop, goed thuisgekomen. Vanmorgen roggebrood met kaas gegeten, wel wat anders dan sushi om 05:30
    Veel plezier in mooie indrukken nog.

• 08 Mei 2008 - 22:58

Margreet En Hans:

Lieve mensen,
    Wij hebben al even niet gereageerd. Dat wil niet zeggen dat we niet met veel belangstelling jullie verslagen lezen en met jullie wel en wee meeleven.
    Vandaag (eigenlijk gisteren want we kwamen na 24.00 uur van vrienden terug) melden we ons voornamelijk om Rob van harte geluk te wensen met zijn bijzondere verjaardag. Ben benieuwd hoe bijzonder ook de viering is geweest. We wensen hem (en jullie) in zijn nieuwe levensjaar allereerst een behouden voortzetting van de reis en natuurlijk ook verder een fijn jaar. Liefs, Hans

• 09 Mei 2008 - 06:38

Jan De Jong:

Rob van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag.Ik ga er vanuit mede gezien jouw organisatie talent dat jullie vandaag een rustdag hebben.
    Het moet wel een bijzondere ervaring zijn om tijdens zo'n buitengewoon interessante reis aan een nieuw levensjaar te beginnen,
    Ik volg jullie met zeer grote belangstelling en vind het fijn om op deze wijze een heel klein beetje deelgenoot te zijn van al jullie belevenissen
    Nogmaals een hele fijne dag toegewenst samen met Jennifer en jouw dierbare reisgenoten.
    Breng mijn groeten over aan allen en een goed vervolg van jullie reis.

• 09 Mei 2008 - 07:48

Kiki:

Gefeliciteerd Rob een heel gelukkig nieuwjaar,geniet indien mogelijk vandaag een beeje extra.Wij gaan zo naar een jarige Niels.Groeten aan iedereen Kiki en Edgar

• 09 Mei 2008 - 21:15

Jean:

We volgen met interresse. Heel avontuurlijk allemaal.
    Hebben ze onderweg ook taart en kaarsjes.
    HAPPY BIRTHDAY Rob.
    Jean en Manzoor.

• 09 Mei 2008 - 21:23

Hans En Joke Dekkers:

Genietend van een heerlijk glas wijn, die we op jouw gezondheid drinken beste
    Rob.willen ook wij jou van harte feliciteren met je verjaardag en de wens uitspreken, dat er nog vele zullen volgen
    (jaren dus),in goede gezondheid, samen met je lieftallige Jennifer. Ik zou zeggen, dat moet een appeltje eitje zijn.
    Goede en behouden reis,
    Liefs Joke en Hans

• 09 Mei 2008 - 21:26

Onno:

Ben vandaag voor het eerst in contact met de site waarop jullie je prachtige verhalen vertellen.Heb bewondering voor jullie vermogen deze reis te maken, jullie ervaringen met anderen te delen en zoveel mooie informatie door te geven.Prachtige foto's omlijsten deze reisverhalen.Dank daarvoor.Veel succes met de verdere reis en groet aan allen.
    Onno

• 10 Mei 2008 - 07:19

Irene:

Om te beginnen nog gefeliciteerd met je verjaardag Rob. Ik hoop dat je een hele bijzondere dag hebt gehad zover van huis.
    Wat een prachtige reisbeschrijving alweer, puur genieten voor de thuisblijvers! We reizen mee. Liefs Irene

• 10 Mei 2008 - 19:19

Henk En Anneke:

Met mij gaat het niet al te best vandaar
    deze late reactie. An en ik hebben genoten van de vele impressies die jullie hebben laten zien. Misschien waren de problemen waar jullie tegenaan zijn gelopen wat minder leuk, maar dat hebben jullie prachtig opgelost.
    We hopen dat Rob gisteren een gezellige verjaardag heeft gehad, maar daar hoeven we niet aan te twijfelen.
    An heeft in ieder geval een glaasje prik op je gezondheid gedronken. Morgen komen de kinderen, dan is het hier ook moederdag.
    Vief heeft het nog steeds erg naar haar zin op haar werk en ook met haar vriend Noud. Hetzelfde geldt voor Remko, die loopt nu zijn co-schap kinderen in Lelystad. We wensen jullie nog vele mooie momenten en blijven de spannende reis volgen.
    Groetjes

• 13 Mei 2008 - 13:50

Robert:

Tjonge wat een andere wereld. Geniet er van, voordat je weer de bossen ingaat. Alhier lijkt er zich enige tempoverhoging voor te doen, maar het aantal vragen (organisatorisch/juridisch) wordt er niet minder om. Als er echt nieuws is mail ik dat naar jullie emailadres uiteraard.
    Nog heel veel vierwielaandrijving en gediesel toegewenst; komt Marlboro-man toch nog aan zijn gerief. En Jennifer, pas goed op de groep!
    Groet,

Robert Mouton

• 19 Mei 2008 - 15:18

Herman:

Prachtig om zo te zwerven; thuisgekomen reuze benieuwd persoonlijk over de avonturen te vernemen.Goede voortzetting