Een illustere reisgenoot - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu Een illustere reisgenoot - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu

Een illustere reisgenoot

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jennifer

04 Mei 2008 | Oezbekistan, Samarkand

" Onze dagen gaan even snel voorbij als het water van de rivier of de wind van de woestijn. Maar er zijn twee dagen die me onverschillig laten: de dag van gisteren en de dag van morgen." Omar Khayyam

Tijdens onze reis van noord-Iran naar Samarkand reist Omar Khayyam met me mee. Van tevoren had ik verzen van deze grote Perzische wetenschapper/filosoof/dichter uit de 11e eeuw herlezen, nu herlees ik het boek van Amin Maalouf over zijn leven. Onderweg, als ik rijd, leest Rob mij kwatrijnen uit de Rubyat voor, die hem verrassend sterk aanspreken. We rijden vlak langs zijn geboorteplaats Neshapur, maar hebben helaas geen tijd om er even naar toe te gaan.

De mensen in Buchara en Samarkand hebben zich Khayyam toegeëigend, omdat hij jaren in deze omgeving woonde en van de Visier van Samarkand jaargeld kreeg om zich aan de wetenschap te kunnen wijden. Hij kreeg daarnaast een observatorium, dat wij hebben gezien in Merw, in het huidige Turkmenistan.

Buchara is voor ons allen een hoogtepunt van de reis. Deze stad wordt sinds eeuwen door alle reizigers bejubeld in de overtreffende trap. "In Buchara komt het licht niet van boven, maar verlichten de koepels de hemel."
Buchara is sinds oudsher de heiligste stad van Centraal-Azië. Nog steeds is een verplicht onderdeel binnen de studie voor mullah of imam een vierjarige studie aan een van de tientallen koraanscholen van deze stad.
Het centrum dateert uit de 17e eeuw en is prachtig geconserveerd. Centraal staat het plein rond een groot waterbasin dat tussen de twee oudste koraanscholen is aangelegd. Rondom dit basin staan moerbeibomen die geplant zijn tijdens de aanleg van het bassin in 1640.
Toen Rob en ik hier in 1999 waren, zaten we in alle rust te kijken naar oude mannen die onder deze bomen zaten te schaken. Nu is het plein helaas een kermis van stalletjes met souvenirs en eet- en drinkgelegenheden. "Helaas" zeg ik met enige gene, want voor de mensen in de stad zijn de inkomsten van het toerisme een zegen.
Dat heeft onze gids, een intelligente, goed ontwikkelde jongeman, met onverholen bitterheid uit. Hij heeft de universiteit kunnen doorlopen met een beurs vanwege zijn hoge prestaties. Maar werk op zijn niveau is nog niet te vinden in deze stad.
Nu zitten we in Samarkand en hebben ons opnieuw laten betoveren door het prachtige Registanplein.

" Wees vandaag gelukkig, want je weet niet wat er morgen op je wacht. Neem een karaf wijn, ga zitten in het licht van de maan en drink. En zeg tegen jezelf dat die maan je morgen misschien tevergeefs zal zoeken." Omar Khayyam

• 04 Mei 2008 - 09:08

Irene:

Goedemorgen Rob en Jennifer, wat een onvoorstelbare unieke reis maken jullie en geweldig hoe je de literatuur integreert in je verslag. De foto’s zijn prachtig en maken het mogelijk om, samen met je verhaal, weg te dromen naar verre oorden. Je mailtje uit Verweggistan had ik op mijn verjaardag, evenals een kaart uit het verre Japan van George, heel speciaal dat jullie aan me gedacht hebben terwijl je bijna aan de andere kant van de aardbol bent en zoveel nieuwe indrukken opdoet. Een verslag van mijn verjaardag en expositie zet ik op je gewone mail, liefs en tot jullie volgende verslag. Rob, de benzine is al over de 1 euro 50 per LITER!! Irene

• 04 Mei 2008 - 12:54

Juliette:

Ha Jennifer en Rob, Wat een overweldigende pracht laat je ons via de foto's zien. Zo enorm en zo indrukwekkend. Zojuist hebben we wijn gedronken in de zon i.p.v. in de maan.
    Blijf gezond en geniet!!!! Groetjes,
    Hans en Juliette

• 04 Mei 2008 - 13:06

Beatrijs Cras:

omar khayyam: prachtige teksten!I''l like them!En jullie zo genoten van Buchara,dankjewel weer Jennifer! Vandaag 4 mei: herdenking bij gemeentehuis: traditie
    Half nederland is op vakantie: veel vrije dagen en de vrijdag wordt dan meegepikt.
    Zon schijnt en blijft schijnen.De bloemen barsten uit de knoppen! Nu stuk fietsen.
    Liefs voor allen, dag Beatrijs

• 04 Mei 2008 - 21:15

Marieke:

De oude wijze spreuken van Omar Khayyam gelden vandaag de dag ook nog, ik neem ze mee over hier in Amsterdam.Geweldig.
    Veel plezier nog!
    grt

• 10 Mei 2008 - 09:45

Ineke En Teunis:

Lieve Jennifer en Rob.
    Rob nog gefeliciteerd; wel heel speciaal om op zo'n reis je verjaardag te vieren. We genieten van jullie verhalen. jennifer wat schrijf je toch veel interessante dingen. Je kunt wel een boek gaan schrijven.
    Groeten aan jullie reisgenoten.
    Liefs Ineke