Troubles in Turkmenistan - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu Troubles in Turkmenistan - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu

Troubles in Turkmenistan

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jennifer

01 Mei 2008 | Oezbekistan, Buchara

De reis van Mashad naar Turkmenistan was ging door onwerkelijk mooi, onherbergzaam terrein. Het laatste stuk van een hoog ' zijderoutegehalte', dwars door de bergen.
Eenmaal op Turkmeens grondgebied voelde het bevrijdend om eindelijk ons hoofddoekje af te kunnen doen. Maar dat gevoel van bevrijding was snel weg door de drukkende sfeer die in het land heerst. Rob werd aan de grens een uur lang geintimideerd door een chef die 50 dollar meer wilde dan de officiele 224 dollar voor de transit van 4 dagen. De beloofde gids was niet aan de grens om ons te helpen, want hij mocht niet voorbij het checkpoint, 30 km. voor de grens. Iedere keer als iemand zijn mening gaf over iets in het land, werd er aan toegevoegd ' maar zeg tegen niemand dat ik dat gezegd heb'. Communicatief zit het land op slot: internetten, bellen, sms-en lukt praktisch niet en veel sites zijn geblokkeerd. In die sfeer van stiekum gedrag deden wij ook iets stiekums: geld wisselen op de zwarte markt. Tot onze verbazin bracht onze gids ons niet naar dikbuikige kerels met gouden tanden en grote snorren, maar naar een laantje waarin oude vrouwtjes op krukjes voor hun huis zaten. Ze verdienden 3 dollar op elk 100 gewisselde dollar en dat gunden wij hun van harte.
Onze twee dagen daar stonden in het teken van wachten op Leida, Theo en Mia, die in Mashad Leida's auto lieten maken. Door het onvermogen te communiceren liep onze
afspraak mis en reden ze alleen, zonder gids, door naar Mary, terwijl wij nog in Ashgabad zaten te wachten.
Tijdens het wachten bij de grens botste Rob zachtjes tegen de enige Volvo in heel Turkmenistan. De eigenaar zag brood in het deukje en vroeg het tienvoudige. Er viel niet te schikken, terwijl de officiele weg zou leiden tot een in hechtenis neming van de auto voor een aantal dagen. Heel alert schakelde Rob het consulaat in. Tot onze verbazing stond er een kwartier later een hele delegatie voor onze neus: een advocaat, onderhandelaar en vertaler. Binnen een uur was alles naar ieders tevredenheid opgelost. "Appeltje, eitje" zei Rob naderhand stoer, "een leerzame ervaring".
Uiteindelijk was de karavaan weer compleet in Mary, waar we 's avonds het oude Merw konden bezoeken. Een metropool van 2500 jaar oud, waar in de 16e eeuw al 1 miljoen mensen woonden. Onderweg terug reed Theo door rood licht en werd aangehouden. Weer dreigde een in hechtenis neming van de auto. Gelukkig wist de gids hem daaruit te lullen (excusez le mot).
Tussen de incidenten en ondanks de spanning bezochten we in Asghabat een prachtig museum met schatten uit het oude Merw en was er tijd voor de kleurrijke regionale zondagsmarkt.
Ondanks dat waren we gisteravond blij dat we Turkmenistan weer binnen de ons toegekende transittijd uit waren.

• 01 Mei 2008 - 15:00

Piet En Corrie:

Jullie ervaringen in Turkmenistan om nooit meer te vergeten.Maar wel een leuk verhaal om te kunen vertellen eenmaal veilig terug in Nederland.
    Hartelijke groet en hopelijk minder corrupte ambtenaren op de verdere reis naar China.
    Piet en Corrie

• 01 Mei 2008 - 15:28

Saskia En Eduardo:

ha die globetrotters,
    spannend hoor.laat jullie je niet gek maken. wel weer leuk om van jullie te vernemen. het bleef wel erg stil. hier heeft t vandaag flink gehageld....
    groetjes en veel plezier

• 01 Mei 2008 - 16:49

Frank:

Hoi Rob en Jennifer,

Erg leuk om jullie stukjes te lezen. Zowel op het internet als in de Soester Courant. Ook maken jullie zeer mooie foto's. Verder ligt de tuin er goed bij. Alles begint nu uit te lopen. Geniet verder van jullie reis en ik blijf jullie volgen.

Groetjes,

Frank.

• 01 Mei 2008 - 18:39

Mary:

dit zijn de soort dingen die je een keer kunt verwachten op een dergelijke reis, maar dat dat nou allemaal achter elkaar moet in één en hetzelfde land.....
    waarom rijdt theo door rood, jullie hebben toch tijd genoeg?
    rij voorzichtig en geniet!

• 01 Mei 2008 - 18:47

Bernard:

Lieve jennifer en rob,
    wat een belevenissen; wij zijn blij dat jullie zonder de gevangenis te hebben gezien door turkmenistan zijn gekomen. Wat slim om het consulaat in te schakelen. Jullie ondergaan dagelijks de cultuurschok. Wat is Nederland vergeleken bij daar toch een georganiseerd en braaf landje. Ik realiseer me nu pas dat jullie al weer een maand weg zijn. Heel veel sterkte en plezier. we horen graag weer van jullie.

Bernard

• 01 Mei 2008 - 19:06

Edgar En Kiki:

Wat een spannende toestanden in Turkmenistan,leuk voor later maar niet op het moment zelf!Je schrijft geweldig, Jen,echt leuk om te lezen!Veel plezier verder en goeie reis groet Kiki

• 01 Mei 2008 - 19:14

Wen En Ada:

Hallo wereldreizigers,
    Het is wel ver van ons bed wat jullie meemaken. We genieten van jullie interessante verhalen.
    Groeten en liefs voor jullie allemaal :):)

• 01 Mei 2008 - 20:29

Irene:

Lieve Rob en Jennifer, Het ging allemaal wel erg voorspoedig, bijna saai zou je zeggen voor zo'n reis. Maar nu dan leven in de brouwerij!! Ben benieuwd naar het vervolg. Veel liefs en pas toch maar goed op jezelf, Irene

• 01 Mei 2008 - 20:41

Juliette:

Blij om van jullie te lelzen!!!! Wat een ervaringen zeg, is het nog leuk?? Steeds spannend en dan al die profiteurs en corrupte ambtenaren, om woest van te worden. Goed te lezen dat jullie toch nog interessante bezoeken konden afleggen. Volgens land beter!!

• 02 Mei 2008 - 13:44

Beatrijs Cras:

Spannend allemaal! Mooi om een boek over te schrijven!! Knap van je Rob, en koelte bewaren en actie nemen en.... diep van binnen????
    Je schrijft echt geweldig, Jennifer en mooie foto ook van jou met inlandse vrouw.
    Hier gaat de zon nu ook voor lange tijd ( KNMI) schijnen. Heel heerlijk!!
    Morgen 4 mei: herdenking bij gemeentehuis. Enquete: Nederlanders niet meer teen de duitsers: 90 %. Ook na 65 jaar is de haar verdwenen. Bij oorlog denken ze niet meer aan de 2 de oorlog maar aan Irak etc.
    Konnginnedag in Makkum en Franeker: jawel de folklore spelen en veel rose kledij!!
    Lieve groet en dankjullie wel= Beatrijs Cras

• 02 Mei 2008 - 14:16

Constance And Family:

Semi-buurtjes van jullie reisgenoten zijn wij, en heerlijk meegenietend! Na jarenlang wonen in de tropen is ons de werking van de ambtenarij en de grote wisseltruuk niet onbekend, gelukkig heeft jullie gids en de amb. jullie uit een penibele situatie kunnen redden. Redenerend vanuit een zo vrij land als hier, is het regime daar vast heel anders voor jullie gevoel dan slechts het hierover lezen, jullie zullen beladen met heerlijke en spannende ervaringen straks weer van alle vrijheden (en betuttelingen:) kunnen genieten, maar nu (graag) nog veel meer nieuws over jullie belevenissen. Heerlijk, zo..... als lezer waan je je dan toch even in de karavaan.

• 03 Mei 2008 - 15:24

Bert:

Hoi Rob en Jennifer,
    Net de spanning die zo'n reis nodig heeft! Blij dat het ongevaarlijk spannend bleef natuurlijk. Fijn dat je de energie hebt om nog zoveel op te schrijven, Jennifer. Het enige nadeel van zo'n live verslag is dat je niet achteraf prachtige mythes kan verzinnen over draken, prinsessen en menseneters...

• 03 Mei 2008 - 20:04

Hoi Rob En Jennifer:

Leuk om weer iets van jullie te horen. Heel spannend, maar dat kan je verwachten. Gelukkig bleef het daar bij. Heerlijk om je verhalen te lezen Jennifer en de foto's zijn schitterend.

Liefs,
    Elizabeth