One world, one dream - Reisverslag uit Beijing, China van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu One world, one dream - Reisverslag uit Beijing, China van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu

One world, one dream

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jennifer

04 Juni 2008 | China, Beijing

‘Reizen heeft alleen maar zin als je met een antwoord in je bagage terugkeert’, begon Leopold. ‘Jij, die zoveel onderweg bent, heb je het antwoord gevonden? Je kunt niet alleen met lege koffers en met een paar verhalen die je vertelt naar huis terugkeren, zoals oude zeelieden.’ (Vliegen zonder vleugels, Tiziano Terzani)

Wij keren terug met meer antwoorden dan we vragen hadden en volle koffers. Maar het meest passende antwoord op de vraag wat deze reis ons heeft gebracht, is de bevestiging van wat wij ter overweging meekregen van mijn broer Bert: 'De wereld is groter dan het westerse denken'.

In Xian bereikten wij het begin c.q. eindpunt van de zijderoute. Eeuwen voor Marco Polo's tijd kwamen uit Xian al de nieuwste uitvindingen richting het westen, zoals het kompas, het buskruit en de boekdrukkunst. Nu ambieert Xian, met zijn 100 universiteiten, het wereldleiderschap op een viertal wetenschappelijke terreinen, waaronder nanotechnologie, gentechnologie en ruimtevaart. Door alles wat wij hier gezien en gehoord hebben, zijn wij ervan overtuigd dat deze doelen gehaald zullen worden. De Chinezen werken hard en vastberaden aan het verbeteren van hun toekomstperspectief.
Elke Chinese ouder droomt van een betere toekomst voor zijn kind en ontzegt zich alles om zijn kind te bieden wat het daarvoor nodig heeft. Nergens anders hebben wij zoveel ouders hun kind met zoveel liefde en trots zien koesteren als in dit land. Ontroerend om te zien (al weten wij dat die gekoesterde kinderen het zwaar krijgen in hun latere leven).

Bij onze aankomst bij het hotel in Beijing stonden onze vrienden Hannie en Dick ons op te wachten. Een fantastisch slot van onze lange rit en leuk dat we nog wat meer van onze verhalen kwijt konden. Onze laatste dagen zijn daarom extra gezellig, zoals eergisteren, toen wij uren door de oude stadswijken (hutongs) fietsten naar het Olympisch complex.
Helaas betekende onze aankomst hier ook het eindpunt van onze droomreis. Helaas, want we hebben de smaak goed te pakken en zouden zó willen bijtekenen. Wel kunnen we, nu de auto veilig verankerd in een container staat, klaar om verscheept te worden, onbezorgd genieten van wat deze giga-stad te bieden heeft.

'One world, one dream' is de slogan van de Olympische Spelen. Onze band met China is versterkt door al onze positieve ervaringen en de honderden vriendelijke, hulpvaardige mensen die wij onderweg ontmoetten. Daarom hopen wij van harte dat deze Spelen zullen bijdragen aan een betere toekomst voor alle kinderen in China en elders in de wereld. Natuurlijk, er is nog veel te doen voordat het zover is. Maar nog meer dan vóór onze reis zijn wij ervan overtuigd dat het in contact en in dialoog blijven met elkaar daarop meer kans van slagen biedt dan het afzetten tegen, het bekritiseren. Reiner Maria Rilke verwoordde dit zo: ….."Wellicht is alles wat er aan verschrikking leeft/In diepste wezen wel niets anders/Dan iets dat onze liefde nodig heeft".

• 04 Juni 2008 - 06:00

Betty:

Ik kan me voorstellen dat het einde van jullie reis toch nog te vroeg komt. Al het moois dat jullie gezien hebben en ervaringen vragen gewoon om meer tijd. Ik geniet van jullie reisverhalen. Lieve groetjes,
    Betty

• 04 Juni 2008 - 06:54

Irene:

en de wereld is vele, vele malen groter dan het kneuterige Nederlandse denken...Dat zal echt wel even wennen zijn na zo een indrukwekkende reis. Ik heb me ook al eerder afgevraagd of de slogan van de Olympische Spelen zo langzamerhand niet moet zijn: One world, A dream! Maar ik ben echt blij met jullie posssitieve ervaringen betreffende China. Ik hoop ook van harte dat de Olympische Spelen zonder al te veel problemen kunnen plaats vinden. Jullie komen terug in een Oranje wereld als je voet op Nederlandse bodem zet, dus kleurrijk is het hier wel. Een hele goede reis terug gewenst voor jullie allen. Irene

• 04 Juni 2008 - 08:08

Juliette:

Lieve Jennifer en Rob, Zo'n positief verhaal wat me a.h.w. weemoedig stemt omdat er inderdaad een sterke wens naar meer uit spreekt. En wat een prachtige foto's weer!! Ik hoop volgende week, als jullie weer thuis zijn, regelmatig van jullie ervaringen mee te mogen snoepen.
    Tot snel!! Nog een paar fijne dagen. Groeten aan allen. Liefs Hans en Juliette

• 04 Juni 2008 - 09:01

Piet Corrie:

Wij kunnen ons levendig voorstellen dat jullie nu al heimwee hebben naar deze fantastische reis. Wij hebben genoten van de uitgebeide reisverhalen en mooie foto's. Genieten jullie vooral nog volop van het slot van jullie verblijf in China. En voor jullie allen een voorspoedige terugreis naar Nederland toegewenst.
    Corrie en Piet

• 04 Juni 2008 - 10:19

Mama En George:

Alvast een hele goede terugreis gewenst en we zijn zeer benieuwd naar al jullie verhalen.

• 04 Juni 2008 - 12:24

Kiki En Edgar:

Hallo avonturiers,het avontuur is bijna voorbij,ik kan me een beetje het daarbijhorende gevoel voorstellen:voldaan en weemoedig.Wij hebben mee kunnen genieten door de schitterende verhalen en foto's van Jennifer,dank je wel daarvoor.We wensen jullie een heel goeie reis terug.Groejes,Kiki en Edgar

• 04 Juni 2008 - 18:50

Margreet En Hans:

Wat een indrukwekkende reis! Door het uitgebreide verslag bleven we prima op de hoogte van jullie belevenissen/bespiegelingen. Nog fijne dagen en een goede terugreis.

• 04 Juni 2008 - 21:27

Jean:

Heel goede reis terug toegewenst voor jullie allen.
    What next?
    Love Jean

• 05 Juni 2008 - 06:27

Christel:

De foto's zijn al om stil van te worden, laat staan als je daar werkelijk mag zijn....

• 05 Juni 2008 - 10:13

Karen:

Was blij dat ik vandaag toch weer op jullie blog terechtkon! Het einde van zo'n belevenis komt natuurlijk altíjd te vroeg... Dank voor de prachtige beschrijvingen, schitterende foto's en sterkte ;-) tijdens de terugreis!
    Liefs,
    Karen

• 05 Juni 2008 - 10:41

John En Ine:

Wat een geweldige reis en wat een prachtige omschrijving van alle gebeurtenissen. Wij hebben genoten van jullie reiservaringen. Wij wensen jullie een voorspoedige terugreis en wat de auto's betreft een behouden thuisvaart toe.
    John en Ine

• 05 Juni 2008 - 19:24

Ingeborg:

Tja, een verblijf in China is per definitie altijd te kort ;-) Het is gewoon een land waar je geen genoeg van kunt krijgen! Als ik jullie foto's zie en die o zo bekende beelden zou ik maar wat graag van plaats willen ruilen met jullie!
    Geniet nog even met hele volle teugen (ook een beetje voor ons) en schiet nog maar een heleboel mooie foto's.
    Goeie reis terug!!

Liefs,
    Ingeborg

• 06 Juni 2008 - 20:34

Elizabeth:

Hoi Jennifer en Rob,

Dank dat jullie ons allemaal op zo prachtige wijze hebben laten meegenieten van jullie bijzondere ervaringen onderweg. Ben benieuwd hoe het voelt weer terug te zijn in Soesterberg. Hoop dat jullie een voorspoedige terugreis hebben en welkom thuis.

Groetjes,
    Elizabeth