Het avontuur is begonnen - Reisverslag uit Ağrı, Turkije van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu Het avontuur is begonnen - Reisverslag uit Ağrı, Turkije van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu

Het avontuur is begonnen

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jennifer

08 April 2008 | Turkije, Ağrı

Tot zondag was ons grootste avontuur een wandeling door de roze vallei in Cappadocië, die niet alleen om de rotsformaties heen, maar ook door de rotsen en van de rotsen af ging via laddertjes. Het geklauter en gekruip ontlokte Heleen (oma van 2 kleinkinderen) de verzuchting 'je zult je oma maar meegenomen hebben voor een zondagse wandeling'. We lagen dubbel.
Maandag begon het echte werk. De weg via Kayseri, Erzincan, Erzurum naar Dogubayazit kan niet anders dan spectaculair genoemd worden. Oost-Cappadocië is onherbergzaam, maar prachtig in zijn weidsheid. Het is duidelijk waarom mensen uit dit gebied naar elders trokken om werk te vinden. De beperkte akkertjes zijn moeizaam bevochten en daarbuiten is niets. Alleen kale bergen. De meeste van de eerste Turken die in Nederland kwamen voor werk, komen uit dit gebied. Het is fantastisch te weten dat Kayseri nu een welvarende stad is, dankzij het geld dat de emigranten naar huis stuurden en de pensioenen van degenen die na hun pensionering naar huis terugkeerden. Hun offer tbv familie en gemeenschap is niet voor niets geweest!
Twee dagen reden we op de Oost-Anatolische hoogvlakte tussen twee imposante, besneeuwde bergketens door. Op het hoogste punt (3.000 m.) werden we overvallen door een sneeuwstorm. Met een mengeling van verbazing en bewondering zagen we Leida voor ons het recht van de zwakste doen gelden. Ze bleef in het enige goede spoor en liet tegenliggers zelf een nieuw spoor trekken als dat nodig was. Ook al moesten sommigen daarvoor iets meer naar rechts dan hun waarschijnlijk lief was. Voor het overige was de weg goed, al moesten we regelmatig kilometers lang slalommen om de vele kuilen heen.
Verder naar het oosten is de nerveuze spanning rondom de PKK-activiteiten duidelijk zichtbaar en voelbaar. Veel militaire voertuigen op de weg en veel militaire complexen te zien. In een bocht in de weg waar de vallei bijzonder smal was, stond een tank met twee soldaten die hun geweren in aanslag hadden. Elk had een andere bergflank in het vizier. We werden een paar keer aangehouden voor (pas)controle, maar konden steeds direct weer door.
Opwindend, van geheel andere orde, vonden we het rijden langs de bovenloop van de Euphraat, die in dit gebied ontspringt. Morgen brengen we door in en rond Dogubayazit en donderdag gaan we door naar Iran.

• 09 April 2008 - 06:55

Juliette:

Ha Jen en Rob, Wat fantastisch om 's morgens met zo'n mooi verhaal verrast te worden. Dank daarvoor. Het is nu al bijzonder spectaculair zeg, wat jullie meemaken. Prachtige foto's van de wandeling. Goede overtocht gewenst voor jullie allen naar Iran morgen.

• 09 April 2008 - 09:20

Anca:

Ook op de bridgeclub is jullie reis onderwerp van gesprek. Ik heb net de websites naar Suze, Agnes en Marieke doorgemaild. Erg leuk om zo een heel klein beetje met jullie mee te reizen. groetjes

• 09 April 2008 - 09:29

Ineke:

Jennifer, je schrijft fantastisch. Boeiend om te lezen wat jullie meemaken. Je kunt met recht zeggen dat jullie een avontuurlijke reis maken.
    Goeie reis en hartelijke groeten voor jullie allemaal.

• 09 April 2008 - 22:51

Mieke Cruz:

Ontzettend leuk om deze reis verslagen van jullie te lezen! Ik geniet er van. Ik moet alles vertalen voor en man.
    Heel veel plezier en tot Vrijdag!
    Mieke( Heleen's zus uit de U.S.A)

• 10 April 2008 - 14:03

Alice:

Hallo allemaal, Ik ben groen van jaloezie, ik wilde dat ik mee had kunnen gaan! Wat een fantastisch landschap en bijzonder om jouw verhaal erbij te kunnen volgen! Tot gauw hopelijk, ik wil graag een mooie beschrijving van de Eufraat! Liefs, Alice

• 10 April 2008 - 19:05

Bert:

Nou nou.. al 1719 pageviews en nog maar net onderweg... dit wordt ook nog een commercieel succes! Prachtige verhalen en foto's!

• 11 April 2008 - 19:44

Piet Corrie:

Met grote belangstelling volgen wij jullie fantastische reis. Reken echter niet altijd op het recht van de zwakste. Een eigen spoor trekken kan nuttig zijn. Niet alle tegenliggers geven voorrang.
    Geniet van de mooie reis en hartelijke groet.

• 12 April 2008 - 09:38

Jan-Willem Koers:

Erg goed al die foto's ook, geven prima indruk van de weidsheid van het landschap. Interessant ook dat je sociaalmaatschappelijke kant van het land in je verhalen meeneemt. Ben nu al benieuwd naar het volgende bericht. groet,

• 29 April 2008 - 19:52

Grondijs:

Wat een belevenis om die dingen te zien waarover een ander slechts gelezen heeft; wat een onuitwisbare herinneringen zullen jullie mee terug nemen.