Silk en nog meer handelswaar - Reisverslag uit Tabriz, Iran van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu Silk en nog meer handelswaar - Reisverslag uit Tabriz, Iran van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu

Silk en nog meer handelswaar

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jennifer

12 April 2008 | Iran, Tabriz

Dogubayazit heeft twee grote trekpleisters: de heilige berg Ararat en het paleis van Ishak Pasha. Over de Ararat schreef Marco Polo: 'In the central part of Armenia stands an exceedingly high mountain, upon which, it is said, the ark of Noah rested…….The ascent is impractible on account of the snow towards the summit.' Tegenwoordig is de beklimming van de Ararat een van de belangrijkste bronnen van inkomst voor Dogubayazit. Dit dorpje is puur Koerdisch en wordt - zoals de hele zuid-oost regio- erg achtergesteld bij de rest van Turkije. Er heerst een hoge werkloosheid en een hoog percentage Koerden is analfabeet omdat overheidssteun voor opleiding ontbreekt. Heleen en ik kochten wat bij een coöperatie van Koerdische vrouwen die hun handwerk daar inbrengen en kregen, bij de thee, uitgebreide uitleg over de positie van de Koerden. Een van de meest educatieve kopjes thee ever!

Voor de grensovergang naar Iran hadden we een gids, Manzour, die ons kwam helpen met de papieren. Dat bleek geen overbodige luxe, want het eerste dat de douanebeambte opmerkte was: 'Nederland, daar hebben we problemen mee'. Manzour legde beleefd uit dat (quote) 'het filmpje van 15 minuten het werk van één gek' was en dat niet alle Nederlanders er zo over dachten. Na ruim twee uur konden we verder. Niet slecht. We verbaasden ons erover dat onze bagage niet gecontroleerd werd, maar Manzour bleek daarvoor 5 euro per auto te hebben betaald.
Gisteren bezochten we in Tabriz de blauwe moskee en de bazaar en maakten een flinke wandeling door het centrum. Tabriz was onder de 13e eeuwse Italiaanse kooplieden vermaard om zijn edelstenen, goud, zijde en tapijten, die werden verkocht op de bazaar, de rijkste markt van het Midden-Oosten. Marco Polo: 'It is so advantageously situated for trade, that merchants from India, Baldach, Mosul, Cremessor, as well as from different parts of Europe resort thither to purchase and to sell a number of articles.' Daar liepen wij dan, onder deze historisch stenen bogen, waar eeuwenlang ondernemers uit alle windstreken hebben gehandeld, en deden onze bescheiden inkopen. Bijzonder waren de tientallen karavanserais (herbergen) die in de bazaar gebouwd waren. Grote houten deuren, met een mini-deurtje erin voor de wachter die in en uit moet kunnen, geven toegang tot binnenplaatsen. Rondom een gebouw van twee verdiepingen; de onderste voor de dieren, de bovenste voor de reizigers.
Op straat hadden we veel bekijks, want - hoewel wij van top tot teen bedekt waren - staken onze kleurige kleren fel af tegen al het zwart op straat. De belangstelling was vooral nieuwsgierig van aard. Veel mensen groetten ons vriendelijk en jonge mensen knoopten een praatje met ons aan om hun Engels te oefenen.
's Middags kwam Rob euforisch terug van een tankbeurt: een volle tank voor 60 cent! 'Eindelijk gerechtigheid' vond hij.
Die opmerking was helaas de laatste vrolijke noot die dag, want Leida bleek haar tas kwijt te zijn en na uren zoeken is zij met Rob en Willem aangifte van diefstal gaan doen. Daar bleken zij als Hollanders niet al te populair en het gesprek ging niet veel verder dan de vraag hoeveel dollars het haar waard was om hulp te krijgen. Onverrichter zaken kwamen ze terug en nu is de hoop gevestigd op de gids Manzour, die er opnieuw heen is met Leida.

• 12 April 2008 - 07:22

Irene:

Hello travellers,
    Een zonnige zaterdagmorgen in Almelo en met een beker thee genieten van de exotische belevenissen van jullie, puur genieten. Wat een geweldige ervaringen allemaal, ik hoop maar dat de tas nog terecht komt. Wilders is hier nu achterpagina,het is vooral(het spektakel)om de fakkeltocht van de Olympische Spelen op de voorpagina's. Nou Rob, je boft met je benzine, hier zag ik al 1.49!! Blijf vooral schrijven Jennifer, het is super.Geniet van alles en houd het vooral veilig, liefs Irene

• 12 April 2008 - 08:03

Jan De Jong:

Goede morgen, avonturiers
    Vanuit een op dit moment zonnig Nederland volg ik met grote belangstelling jullie verhalen.
    Het lijkt mij heel byzonder om in een karavanserai te bezoeken
    Doet mij denken aan de boeken van Karl May uit mijn jonge jaren.
    Bij het zien van de berg Ararat
    hebben jullie je ongetwijfeld afgevraagd of je wel regelmatig volgens de tien geboden hebt geleefd.
    Wat moet het een heerlijk gevoel dat je auto eindelijk rijdt op benzine die de kostprijs benaderd
    Vertrek over een paar uur naar
    Holten waar jullie berichten ook intensief gevolgd worden.
    Ik wens jullie voor dit moment een goede voortzetting van jullie reis.
    Ik ben nu 8 dagen in Frankrijk en zal jullie daarna weer mailen.
    Hartelijke groeten en liefs aan allen. Jan

• 12 April 2008 - 08:41

Marieke Frequin:

Lieve Rob en Jennifer,

Geweldig om zo mee te kunnen kijken bij deze spannende reis. We krijgen zo een heel persoonlijk beeld van jullie ervaringen.
    Alle goeds en veel reisgeluk voor onderweg!

Hartelijke groeten,

Marieke

• 12 April 2008 - 09:48

Juliette:

Lieve Jennifer en Rob, We hebben weer uitgebreid genoten van Jen's beeldelde vertelling. Je moet toch echt dat boek gaan schrijven Jennifer!! Alles wat je beschrijft is bijzonder. Bij het zien van de Ararat dacht ik direkt aan mijn bergschoenen. Wat zou ik graag...... De foto van het theehuis is vertrouwd. Wij hebben ook nog zo'n 60 dozen om uit te pakken.
    Geniet en blijf gezond!!
    Liefs en groetjes,
    Hans en Juliette

• 12 April 2008 - 11:16

George:

Hallo globetrotters,

Mooie verhalen en foto's. Ziet er spectaculair uit. Ik ben blij te horen/zien dat het allemaal goed gaat. De fakkel levert hier inderdaad meer brandhaarden op dan Wilders, maar toch..., blijf in ieder geval genieten dan doen wij dat ook.

• 12 April 2008 - 17:47

Karen:

Yesss!! Ik heb de 2000e pageview te pakken! Dat zijn er al veel! Ik geniet, net als alle anderen, vólop van de levendige beschrijvingen en de foto's. Heb nog niet voor benzine betaald (moet de 29e pas een testrit doen voor het CBR) maar heb wel al een prijs van € 1,52 (per liter, niet voor een volle tank...) zien staan. Tank dus nog maar vrolijk verder! Hoop dat alles goed komt met de tas en/of de inhoud ervan. Desondanks; genietze!
    Groet,
    Karen

• 13 April 2008 - 08:15

Frans En Toos:

Interessant die oostelijke verhalen met foto's. Geduld en tijd nemen om iets goed te regelen wordt ook steeds belangrijker.
    We wensen jullie een goede reis zonder te veel problemen. Groeten uit Holland (Frans) en uit Jordanie (Toos)

• 14 April 2008 - 09:20

Margreet En Hans:

Lieve oostvaarders,
    Ook wij genieten van Jennifer's verslagen over hoge besneeuwde bergen (Ararat), donkere krochten(weg tas)en duurbetaalde grenspassages. Tot troost: Voor die €15,- smeergeld dieselen jullie wel helemaal naar China. Wij kregen daar gisteren langs de snelweg vanuit Leeuwarden krap 10 l voor (1.559/l). Ook een vorm van smeergeld!
    We melden ons wel weer. Dat de verdere reis maar gesmeerd moge blijven verlopen. Veel plezier en (Jennifer) maak eens wat meer plaatjes. Wij zijn erg visueel ingesteld. Liefs, Hans

• 14 April 2008 - 20:20

Eric En Eline:

Wat een fantastische vertellingen!Jennifer, je lijkt wel een echte journaliste-Carolijn Visserof zo.Hebben jullie het boek Arrarat van Westerman gelezen? Dat gaat nu wel leven.Niet gemakkelijk, al die lastige ambtenaren en Fitna.
    Hier verder alles wel. Ons hondje groeit als kool en is natuurlijk ondeugend maar leert snel. Veel liefs en niet teveel koude! E en e.

• 14 April 2008 - 20:47

Elizabeth:

Hallo Jennifer en Rob,

Wat moet dat een geweldig gevoel zijn die historische plekken te betreden. Prachtige foto's! Wilders is allang "yesterdays news" maar waarschijnlijk gaat het daar iets minder snel. Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Hoop dat de verloren tas (met de nodige steekpenningen) weer boven water komt.
    Groetjes,
    Elizabeth

• 15 April 2008 - 08:43

Dirk Wiersma:

Geweldig wat jullie allemaal beleven, het gaat wel kriebelen bij ons af en toe. Jullie zijn nu natuurlijk al lang en breed in zuidelijk Iran en ik neem aan dat jullie je daar meer op je gemak gaan voelen wat betreft veiligheid en vriendelijkheid. Zo'n tasjesroof zal je in plaatsen als Esfahan en Shiraz minder gauw gebeuren. ik ben benieuwd of jullie nog kontakt gaan krijgen met die families in Esfahan waar wij het zo goed bij hadden. En hopelijk komt het pakketje in goede handen. Hier missen jullie weinig alhoewel het weer iets opklaart. En dan nog een goed nieuwtje: de bridge in het weekend meeneemkoffertje is (na 7 keer spelen) gewonnen door .........Jennifer en Rob.

• 15 April 2008 - 16:52

Sonnega:

Hallo Rob en Jen,
    eigenlijk ook meteen Willem en Heleen, We volgen jullie uiteraard. Wat een geweldige ervaringen. Zal binnenkort meer schrijven op jullie eigen mail.
    Geniet maar en ook de groeten van Henk.