Isfahan, sprookjesstad - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu Isfahan, sprookjesstad - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu

Isfahan, sprookjesstad

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jennifer

17 April 2008 | Iran, Eşfahān

"Isfahan. De naam die zoveel geheimzinnige vreemdheid in zich droeg, raakte Gregorius op dit moment als een teken voor een mogelijk ander leven, dat hij niet had durven leven…..Wat zou er van hem zijn geworden als hij de angst voor het verschroeiende stof van het Oosten had overwonnen en erheen was gegaan?" (Nachttrein naar Lissabon, Pascal Mercier)

Wat zijn wij blij dat wij onze kleine angsten voor (al dan geen moslim) beren op de weg terzijde hebben geschoven en hier wel naar toe zijn gegaan! Isfahan is een prachtige, elegante stad. Veel brede avenues met bomen, veel parken. Stel je Parijs voor en dan verfijnder en exotischer. Langs de oevers van de Zayande Rud, die door de stad loopt, is een park aangelegd. Heerlijk groen, veel schaduw, veel bloemen en voor de Isfahanen veel ruimte om te recreëren. Op verscholen plekken zitten jonge stelletjes, centimeters bij elkaar vandaan, soms schielijk hand in hand. Vandaag hebben wij daar een deel van onze tijd doorgebracht om even bij te komen. Maar zelfs daar hadden wij een spannende ontmoeting, namelijk met een Zoroastrier. De aanhangers van de Zoroastische godsdienst ( 500 v. Chr. ontstaan in Perzië) hebben het imago van een magische sekte . Als je dan een gewone, aardige jongeman spreekt die openlijk vertelt over het feit dat hij een 'vuuraanbidder' is, ga je onbewust toch een beetje beter kijken of je iets van die magische krachten kunt ontdekken. Maar nee, niet gevonden. Zijn levensovertuiging is vredelievend en humanistisch van aard. Hij gelooft meer in dialoog dan in confrontatie. Hij is daarom fel anti zijn religieuze overheid en kan zich 'heel goed vinden in wat dat parlementslid van jullie in zijn film naar voren heeft gebracht'. Als we in Yazd zijn zal ik iets meer vertellen over de Zoroastische godsdienst, omdat daar het religieuze centrum ligt.
Eind van de middag en vanavond brachten we door op het sprookjesachtige Meidan-e Emamplein. Donderdagavond hier is onze zaterdagavond en het plein was vol vrolijke, uitgelaten mensen. We zijn weer tig-keer aangehouden voor een praatje en vaak gefotografeerd.

• 17 April 2008 - 20:08

Lisa:

Wat een mooie brug. Grappig dat het een gebouw in het water is. En jullie dames zien er prima uit, gesluierd en wel. De foto van het dameskransje in Qom is prachtig.

groeten uit Amsterdam!

• 17 April 2008 - 21:16

Ada Van Horssen:

Dank Jennifer voor de mooie reisverslagen. Je brengt me in de sferen van ken uw klassieken. Ik heb het schitterende gedicht van ' de tuinman en de dood' weer eens opgezocht en ook kwam de spreuk also sprach Zarathoestra weer opborrelen. Je zet me aan het werk. Liefs, Ada van Horssen.

• 18 April 2008 - 18:48

Mama:

hello Jennifer en Rob, ik zit hier bij mary te genieten van jullie prachtig verhaal. 't wordt steeds mooier!Er komen al berichten vanuit Tokyq ook! ontzettend leuk om zo te kunnen meeleven.heel veel plezier verder.

• 19 April 2008 - 23:35

Irene :

Hoi Jennifer, het is half twee 's nachts en heb net je berichtje gelezen. Ik zit nog onder de verf en moet over 4 uur schoon, opgemaakt en liefst een beetje fit in de auto zitten. Geweldig dat je aan me gedacht hebt, dat was net even de opkikker die ik nodig had. De rest zet ik op je eigen mail, liefs Irene

• 20 April 2008 - 11:37

Jean:

Hallo Jennifer en Rob

Heerlijk om mee te leven met jullie en nu George.Foto's zijn prachtig.Vooral "eigen portret" vond ik enig.
    Liefs Jean en Manzoor.

• 21 April 2008 - 10:46

Edgar En Kiki:

Hoi Rob en Jen,we genieten van jullie avonturen,rijk geillustreerd met prachtige foto's.Het grappige is dat jullie door je verhalen me inspireren om allerlei dingen op te zoeken en na te pluizen.Het moet toch een aparte ervaring zijn om gesluierd rond te lopen.Veel plezier verder liefs Kiki

• 21 April 2008 - 14:50

Fred/Chris:

Bedankt; ziet er heel interessant uit.
    Hartelijke groet van beide voor allen.

• 22 April 2008 - 16:41

Eric En Jacqueline:

Wij zijn blij dat jullie angsten opzij hebben kunnen zetten. Geloof zeker dat het er mooi is. Kijk maar naar de foto's. Wordt er nog gebridged onderweg

• 23 April 2008 - 12:54

Stan:

Wat laat je ons meegenieten
    van jullie geweldige ervaringen.
    Voor Willem: De vliegbasis Soesterberg
    wordt recreatiegebied.
    Hartelijke groet!

• 24 April 2008 - 10:06

Juliette:

Hoi hoi, Wat een prachtig verhaal weer. En dat zelfportret is heel mooi zo in die omlijsting. Kunnen jullie alles nog bevatten, of loopt het opnamevaatje al vol?
    Liefs, Juliette

• 25 April 2008 - 17:03

Piet En Corrie:

Wij genieten volop van jullie prachtige reis. Mooie foto's en leuke verhalen. Heerlijke belevenis om dit mee te mogen maken.

Hartelijke groet van Piet en Corrie