Pride & Predudice reexperienced - Reisverslag uit Gabès, Tunesië van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu Pride & Predudice reexperienced - Reisverslag uit Gabès, Tunesië van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu

Pride & Predudice reexperienced

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jennifer

20 Oktober 2009 | Tunesië, Gabès

Geen betere manier om je bewust te worden van je vooroordelen dan door te reizen. Dat beseffen wij nogmaals deze dagen. Wij hadden – zoals gezegd – van tevoren moeite met de ons opgedrongen gids. We voelden ons ontnomen van een stukje avontuur. ‘Dat kunnen we zelf toch wel..’. ‘We hebben geen zin in een moeilijk verstaanbaar Engels sprekende figuur in de auto.’ ‘Onze’ Mr. Saadi is hoog ontwikkeld: linguist, historicus, een wandelende encyclopedie. Hij spreekt zes talen vloeiend en een x-aantal een beetje. Welk onderwerp je ook aansnijdt, hij kan je er tot in detail over onderhouden. Met hem beginnen de gehavende fundamenten te leven. Je ziet ze voor je als waren het nog complete gebouwen. We gaan terug in de tijd en leven mee met de bewoners uit de eeuwen rond het begin van onze jaartelling. We zien ze als geesten voor onze ogen ronddwalen. We krijgen een beeld van wat hen dreef, inspireerde en angst inboezemde.

Als je hem hoort vertellen doet het pijn te beseffen dat hij al dertig jaar zijn paarlen van kennis voor de zwijnen van het toerisme gooit. De reden is dat hij sinds zijn jeugd, in de jaren zeventig, in de oppositie heeft gezeten. Hij heeft daarvoor drie jaar in de gevangenis gezeten en kan geen hoge functie aan de universiteit krijgen. Hij compenseert het gidswerk met studie, het vertalen van teksten en het schrijven van artikelen over zijn passie, de linguïstiek.

Zondag brengen we door in Dougga. De grootste, best geconserveerde Romeinse vestingstad. Ruim 100 km. landinwaarts, ter bescherming van de oprukkende vandalen die het voorzien hadden op het welvarende Carthago.
Vandaag bezoeken we, onderweg naar Gabes, het amfitheater van El-Jem. Het daarnaast gelegen museum is gebouwd op de fundamenten van een huis van paleisachtig formaat. Aan de muren talloze, prachtig geconserveerde mozaïken. Buiten zijn de met mozaïken beklede vloeren van de oude huizen nog intact.
Het laatste onderdeel van het programma schuiven we door naar morgen. Na de ruim 440 km. van Tunis naar Gabes zijn de seniors rijp voor hun laatste wijntje voor we het alcoholvrije Libië inreizen.

• 20 Oktober 2009 - 21:36

Jan-Willem Koers:

Hi Jennifer, leuk om ook jullie verslagen weer te lezen. Geeft net een iets ander beeld dan van mijn ouders. Zo krijgen we het complete verhaal;-) groet, JWK

• 21 Oktober 2009 - 07:12

Irene:

Hi Jen,prachtig verhaal, fijn dat jullie zo'n fantastische gids hebben en fijn dat hij dit keer in ieder geval een groep heeft waar hij zijn passie voor zijn culturele erfenis aan kwijt kan. De site was een nacht uit de lucht ter verbetering...! We wachten het af.

• 21 Oktober 2009 - 07:13

Irene:

PS Prachtige foto's, graag volgende keer een met jou er op.

• 21 Oktober 2009 - 07:56

George:

Wederom een boeiend verslag en mooie foto's. Zo te zien en te lezen hebben jullie het goed naar je zin.

• 21 Oktober 2009 - 17:41

Bernard:

Hallo Allemaal,

Ik heb jullie nog helemaal geen goede reis toegewenst maar ik vertrok zelf op 15/10 naar italie. Geen excuus oke. Wat een leuke verslagen en mooie foto´s. Jennifer schrijft erg gemakelijk en boeiend. Doe iedereen daar van ons de groeten en voorzichtig met Gadaffi svp.

• 21 Oktober 2009 - 19:05

Bert:

Mooi verslag en mooie foto's! Maar is er ook nog een heden daar? Of, met andere woorden, wat hebben we van die boeiende geschiedenis geleerd?
    Nog veel plezier en inzicht toegewenst!

• 22 Oktober 2009 - 10:42

Els Dekker:

Beste Jennifer,

Wat is het weer een genot om je reisverslag te lezen! Alsof ik er zelf een beetje bij ben.
    Hartelijke groet, ook voor Rob en je medereizigers,
    Els