Voetsporen - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu Voetsporen - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu

Voetsporen

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jennifer

03 November 2009 | Egypte, Alexandrië

Onze reis hebben we de titel ‘In de voetsporen van de Grieken en de Romeinen’ gegeven. We zijn nog maar 2,5 week onderweg en we hebben deze titel al dubbel en dwars waargemaakt. Met kleine etappes per dag reizen we langs de kust en zien plaatsen die door de Feniciërs gesticht zijn, zoals Carthago in Tunesië en Sabratha in Libië. Steden die van groot belang waren voor handel en heerschappij. Daarom werden ze door de Romeinen veroverd, verwoest en opnieuw opgebouwd.

Geschiedenis komt hier tot leven. Van Hannibal was bij mij alleen zijn tocht over de Alpen met olifanten blijven hangen. Nu hebben we de kazernes van zijn manschappen gezien en weet ik weer tegen wie hij vocht en waarom. De oude steden die wij bezoeken zijn zo groots opgezet in omvang, voorzieningen en afwerking, dat het geen moeite meer kost om je voor te stellen dat de Grieken en de Romeinen dit gebied eeuwenlang domineerden.

De erfenis van de Grieken is minder fysiek aanwezig dan die van de Romeinen, maar des te meer in het gedachtegoed. Alle kunst in de tempels en huizen is geïnspireerd op de Griekse mythologie. De vruchtbaarheid van de Noordkust van Afrika was een van de redenen waarom de oude Grieken zich hier settelden. Beelden en afbeeldingen van vruchtbaarheidsgodin Demeter en haar dochter Persephone en mozaïeken met de vier jaargetijden als motief zijn nog volop te zien.

De grootte van plaatsen als Leptis Magna en Cyrene (60.000 inwoners in het begin van onze jaartelling) is niet voor te stellen uit beschrijvingen. Niet alles is optimaal gereconstrueerd, lang niet alles is mooi gerestaureerd. Maar je krijgt wel een prachtig beeld van hoe zo’n stad was ontworpen en hoe zij functioneerde. Centraal een of twee grote pleinen, langs de toegangswegen winkeltjes. Huizen van rijke Romeinen hebben de prachtigste mozaïeken op alle vloeren. (Waarvan er nu een heleboel liggen te vergaan onder de weersinvloeden en de zolen van toeristen.) Ze bevatten waterleidingen en ingenieuze systemen om regenwater op te vangen en te bewaren. We zien grote badhuizen, met sauna’s, koele baden, aparte latrines, gymnastiekruimtes. Cyrene telt vijf theaters met verschillende functies. Van Apollonia, gesticht als haven voor Cyrene, is de helft in zee verdwenen. Onder de overblijfselen zijn een ontroerend mooi Grieks theater en grote opslagloodsen voor de aan- en afgevoerde goederen.

Opvallend en heel storend is de enorme hoeveelheid afval die overal rondslingert. De voetsporen van de moderne mens, die zelfs in de opgravingen te zien zijn. En bij het bezoeken van een modern toilet na een bezichtiging van de keurig uitziende toiletruimtes van 2000 jaar geleden, betreur je het dat er van het Romeinse besef van hygiëne niet méér is overgebleven.

• 03 November 2009 - 19:57

Frank:

Hoi Rob & Jennifer,

Het is weer erg leuk en interessant om jullie indrukwekkende reis via internet en in de krant mee te beleven. Ik blijf de mooie verhalen en foto's volgen.

Groetjes,

Frank.

• 03 November 2009 - 23:00

Beatrijs Cras:

Na de bridge op dinsdagavond jullie mail gelezen ( Ruth en ik de poedelprijd in C!) Grieken en Romeinen. Werk in 'Demeter' hospice. Mochten jullie een mooie foto van haar hebben dan zou dat geweldig zijn om in hospice vergroot op te hangen. Hier regen en eindeloze 'zieke zomerblaren'ín de tuinen.
    Balkenende wordt het waarschijnlijk TOCH NIET
    Belg heeft meer fans!!
    Lieve groet= Beatrijs

• 04 November 2009 - 08:02

Juliette:

Ha allemaal, Het is weer smullen, je verhaal, Jennifer en wat een bijzonder prachtige foto's. Leuk dat Heleen gewoon haar rode schoentjes draagt en de anderen dikke stappers.
    Veel liefs en goede reis verder. Hans en Juliette

• 04 November 2009 - 11:34

Claire (Brooke):

Hallo Jennifer, Rob en medereizigers,

In Egypte aangekomen! Wat leuk om de geschiedenisverhalen te lezen. Heel veel plezier weer de komende tijd!

Groetjes Claire (Brooke Hospital for Animals)

• 04 November 2009 - 16:39

Anca:

Nu in Egypte aan het begin van weer veel moois. Heerlijk om jullie verslag te lezen gelardeerd met foto's, zodat ik kan meegenieten.
    groetjes

• 04 November 2009 - 21:28

Karen:

Hi globetrotters! ;-)

Eindelijk weer even tijd gevonden om jullie te volgen en de prachtige beschrijvingen en dito foto's te bekijken! En hier de regen maar tegen de ramen tikken...
    Nee, dan vormt jullie verslag een zeer welkome afwisseling!

Groetjes & dank voor de mooie verslaglegging & weer veel plezier!
    Karen