Afscheid - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu Afscheid - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu

Afscheid

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jennifer

14 November 2009 | Jordanië, Petra

In Luxor ervaren we dat beschaving een relatief begrip is. In Tunesië en Libië bewonderden wij de nalatenschap van de Grieken en de Romeinen, die daar een hoge vorm van beschaving brachten. Beide volken hebben hun best gedaan de hogere beschaving die ze bij de oude Egyptenaren aantroffen, te ontkrachten door eigen aanpassingen en door verwoestingen.
De oude Egyptische tempels en graftomben zijn veel groter dan de Griekse. De gouden voorwerpen, zoals het masker, de sarcofagen en de troon van farao Tutankhamon zijn veel rijker en verfijnder bewerkt dan de vondsten uit de latere, griekse en romeinse graven. De teksten die alle wanden van tempels en tombes vullen, getuigen van een rijk geestelijk leven.

Vroeg in de ochtend steken we de Nijl over, van de Oostelijke oever, het land der levenden voor de oude Egyptenaren, naar de westelijke oever, het land der doden. (Voor het gemak in een busje, over de brug. Maar we maken het de volgende dag goed door apart een tochtje met een Faloeka, een traditioneel zeilbootje te maken.) Daar liggen de tombes van koningen en edelen. We bezoeken er drie en voelen ons geïmponeerd door de verfijnde pracht ervan. Ook de knappe architectuur en de grootsheid van het gebied zijn overweldigend. De prachtig ingekleurde hiëroglyfenteksten zien er zo levendig uit, dat het je spijt ze niet te kunnen lezen. Alle pracht en praal was gericht op het leven hierna. Er zijn geen ruïnes van paleizen, alleen van tempels en graftomben. Het ondermaanse was te kort en te onbelangrijk om daar veel aandacht aan te schenken.

We zijn laat terug in Caïro en moeten de volgende ochtend alweer vroeg op pad voor de tocht naar het St. Catharinaklooster in de Sinaï woestijn. We rijden door een spectaculair mooi landschap. Rechts het azuurblauw van de golf van Suez, links het zandstenen berglandschap van de woestijn.

Het St. Catharinaklooster ligt aan de voet van de berg van Mozes. In ons hotel zijn een paar honderd pelgrims, waarvan er velen –volgens traditie- om twee uur ’s nachts opstaan. Zij beklimmen de berg in het donker, om beloond te worden met een onvergetelijk mooie zonsopgang boven het klooster. Wij draaien ons nog eens om wanneer ze weg zijn gaan op een wat christelijker tijdstip.

We zijn net in het klooster, wanneer we telefoon krijgen van Eduardo. Terwijl wij door de op gang komende spits van Caïro laveerden is onze poes Noortje aangereden op de rustige laan langs ons huis. De dierenarts wachtte op onze toestemming om haar uit haar lijden te verlossen. We zoeken een rustige plek in het klooster om bij te komen van de schok. Maar die is er niet. Alle toegankelijke ruimtes zijn vergeven van de bezoekers. De rest van de dag trekken ons terug in onszelf. Ik zoek troost bij een klein zwart katje met heldergroene ogen, dat zich opmerkelijk aanhankelijk opstelt. Ik wil op dat moment graag geloven in reïncarnatie, maar ben erg aan het aardse gehecht.

De volgende dag weer een spectaculair mooie tocht door de Sinaïwoestijn, waar we mooie plaatjes kunnen schieten van schaapherders op kamelen. Vanaf Nuweiba nemen we de veerboot naar Aqaba in Jordanië. Ook nu weer kosten de douaneformaliteiten het grootste deel van de dag, maar we hebben iemand ingeschakeld die ons met het papierwerk helpt. Zonder stress wachten we tot hij triomfantelijk met alle kaartjes, stempels en formulieren aankomt. Daarna volgen nog een paar uur wachten op het verlate vertrek van de boot, maar er is genoeg te zien in deze exotische haven. We nemen afscheid van Egypte op de Nefertite, die ons in 1,5 uur naar Aqaba brengt.

• 14 November 2009 - 16:08

Anca:

Ik weet hoe het voelt om een poes te verliezen en leef met jullie mee.
    liefs

• 14 November 2009 - 16:32

Juliette:

Bijzonder om te lezen dat Jennifer superlatieven te kort komt om de indrukwekkende tombes te beschrijven. Ook goed te lezen dat je na het verlies van Noortje toch de draad weer kan oppakken. Sterkte en liefs,
    Hans en Juliette

• 14 November 2009 - 19:32

Mamma En Irene:

Schitterende beelden,we hebben er echt van genoten.Nog eens alle foto's bekeken.Binnen is het gezellig,buiten het stormt het.
    Liefs en goede reis verder,mamma en irene

• 15 November 2009 - 11:39

JW:

Hi, mooi om weer wat nieuws te lezen. En wij maar denken dat die Grieken zo bijzonder waren.

• 15 November 2009 - 13:09

Frank:

Beste Rob & Jennifer,

Het is erg triest om te lezen over Noortje.

Groetjes en veel sterkte,

Frank.

• 15 November 2009 - 14:03

Karen:

Ik dacht... "leuk, een berichtje van Jennifer, kan ik haar ook alvast feliciteren met haar verjaardag morgen..."

Wat een triest bericht!
    Heel veel sterkte en ook nu weer dank voor de prachtige beschrijvingen van jullie belevingen.

Liefs & knuf & toch alvast mijn felicitatie...,
    Karen

• 16 November 2009 - 08:15

Chris:

Lieve Jennifer, hartelijk geliciteerd met je verjaardag! Waar zijn jullie volgend jaar op 16 november?Liefs en groeten aan iedereen ook van Fred.

• 16 November 2009 - 10:24

Jean:

We hebben meegenoten en herinneringen opgehaald.
    Ben benieuwd naar de foto's van Petra. Toen wij daar waren regende het vreselijk.
    HAPPY BIRTHDAY TO JENNIFER van ons allemaal.
    Jean en Manzoor.

• 16 November 2009 - 10:55

Claire :

Hallo Jennifer en Rob,

Wat een verschrikkelijk bericht over jullie poes Noortje. Heel veel sterkte.

groetjes Claire

• 16 November 2009 - 18:50

Piet Bays:

Name ns Nel Abeln en Piet Bays van harte gefeliciteerd met uw verjaardag. Ik geniet van uw prachtige reisverslag. Hartelijke groeten Piet Bays.