Zoon van het water - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu Zoon van het water - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu

Zoon van het water

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jennifer

17 November 2009 | Jordanië, Amman

Het nog maar een week geleden dat wij hiëroglyfen stonden te bewonderen in Egyptische graftombes van 3500 jaar gelden waar de tekens voor ‘zoon’ en ‘water’ in voorkwamen. “Moe sa, zoon van het water” legde onze gids uit. In de Christelijke traditie bekend als Mozes, het kindje dat in een biezen mandje de Nijl afdreef. Wij volgden zijn voetsporen, dwars door de Sinaï woestijn, waar hij zijn volk door leidde, en stonden onderaan de berg waar hij de tien geboden schreef.

Hier in Jordanië bezoeken we de Jordaan vallei en de Dode Zee, waar Mozes zijn volk langs moest leiden. We rijden de berg Nebo op, die hij te voet heeft beklommen en staan op de plek vanwaar we – net als hij - een goed uitzicht hebben op ‘het beloofde land’. Zo zijn er veel plaatsen in de Jordaan vallei die een belangrijke plaats innemen inde bijbelse geschiedenis. Maar wie zich in de Islam verdiept, zal veel gelijkenissen tegenkomen. Ook profeet Musa.

“Geschiedenis moet je zien als een rivier”, hoor ik onze Tunesische gids opnieuw zeggen. “Niets ontstaat plotseling, uit het niets. Elke cultuur neemt elementen over van andere culturen. Neemt deze mee en incorporeert ze als eigen.” Mozes is daarvan één voorbeeld. Na deze reis voor mij een sprekend voorbeeld. Hij zal voor mij een leidsman zijn bij het zoeken naar overeenkomsten tussen schijnbare tegenstellingen.

• 18 November 2009 - 08:00

Gert Van Den Hul:

Beste Jennifer en Rob, wil even laten weten dat ik geniet van jullie rijke avontuurlijke verhalen en filosofische overpeinzingen. Geweldig dat jullie dit met de buitenwereld (ons) willen delen. Zie met grote belangstelling uit naar het volgende reisverslag. Enne nog van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag(en).

• 18 November 2009 - 09:17

Anca:

Iets om over na te denken, de zinnen: geschiedenis moet je zien als een rivier, niets ontstaat plotseling uit het niets. Leren van elkaar is essentieel. Wat ik me wel afvraag: een rivier moet ergens ontstaan. Is de oorsprong toch een originele gedachte of eureka moment?
    groetjes

• 18 November 2009 - 11:11

Jean:

Hoop dat jullie even tijd hadden om OP de Dode Zee te liggen. Een ongelooflijke ervaring.
    Prachtige foto's.
    Liefs Jean en Manzoor.

• 18 November 2009 - 15:18

Beatrijs Cras:

Dat jullie genieten is overduidelijk! Mooi verhaal weer Jennifer!
    Jullie met Mozes, hier de sint weer in het land! Kwam aan in Schiedam!!! ( hij houdt kennelijk van een borreltje!) Ook leuk om nu eens foto's te zien waar jullie zelf op staan! Even daardoor dichtbij! Lieve groet= Beatrijs