Paardenkracht gevraagd - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu Paardenkracht gevraagd - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Rob en Jennifer Wassenborg / Luitsz - WaarBenJij.nu

Paardenkracht gevraagd

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jennifer

09 November 2009 | Egypte, Luxor

In Luxor houden Rob en ik een paardenkoetsje aan om iets van het dagelijkse stadsleven te zien en om wat –broodnoodzakelijke- water te kopen. Ons gesprek met de koetsier, Abdullah, komt al snel op Brooke hospitals. Kent hij dat? ‘Ja, natuurlijk’, zegt hij en voegt eraan toe dat hij er dagelijks komt om zijn paard een –gratis- douche en drinkwater te geven. Een man naar ons hart en wij spreken af dat hij ons de volgende dag komt halen om naar het Brooke hospital te brengen.
In Caïro bezochten we ook een Brooke hospital, omdat wij het werk waar we al zo lang warm voor lopen eens met eigen ogen willen zien. Dat was een vrijdag, de rustdag, en we konden de kliniek niet in vol bedrijf zien.
Abdullah toont zich wantrouwend naar ons:‘zullen we er echt zijn op de afgesproken tijd?’ We hebben duidelijk geen alleenvertoningsrecht op wantrouwen naar de vreemdeling. We dragen alle drie ons steentje bij aan het wegnemen van dit –vaak misplaatste- wantrouwen door stipt op tijd op de afgesproken plaats te staan.
Na een ritje door het kleurrijke, levendige centrum van Luxor worden wij hartelijk ontvangen door dr. Mustafa, een van de dierenartsen. De kliniek is niet meer dan een grote binnenplaats. Er is een met bladeren overdekt hoekje voor de medische ingrepen. Verder zien we een paar stallen voor dieren die geïsoleerd moeten worden en een grote ruimte met tuinslangen aan de muur. Daarmee mag iedereen die dat wil gratis zijn paard/ezel wassen en te drinken geven. Het gebrek aan voorzieningen is, volgens Mustafa, geen belemmering. Alle ingrepen worden hier gedaan. Behalve grote operaties. De meeste wonden worden veroorzaakt door verkeersongelukken (niet verwonderlijk natuurlijk in dit chaotische verkeer), door slecht tuigwerk en door hitte, slechte voeding ed. Er is echter al heel veel bereikt in de 40 jaar dat Brooke in Luxor werkt. Niet alleen in de stad, waar alle koetsiers van paardenkoetsjes de weg naar de kliniek kennen. Door inzet van de mobiele kliniek is er ook veel verbeterd in de zorg voor de dieren op het platteland. Dit bereikt Brooke vooral door voorlichting, waarvoor steeds betere programma’s worden opgezet.
Dat dit geen druppel op een gloeiende plaat is blijkt uit de verhalen van de artsen die wij in Caïro en Luxor spreken. Er is op grote schaal meer bewustwording gekomen bij de eigenaren van het belang van goede verzorging en voeding. In de voorlichtingsprogramma’s worden ook scholen betrokken. ‘Toeristen die hier vroeger eens zijn geweest en nu terugkomen, vertellen ons hoe opmerkelijk de verzorging van de paarden is verbeterd’ vertelt dr. Mustafa trots. Dit wordt bevestigd vanuit de praktijk: ‘alle koetsiers kennen Brooke hospitals’, voegt Abdullah daaraan toe.
In de verhalen die wij horen komt ook duidelijk het wederzijdse belang naar voren. Van elk werkdier zijn 8-20 mensen afhankelijk voor hun levensonderhoud. Abdullah vertelt dat hij zijn ouderlijk gezin onderhoudt: vader, moeder, drie broertjes en zusjes. Zijn vader is te oud om te werken. ‘Wat is te oud?’ Willen wij natuurlijk weten. ‘Oh’, gebaart hij, ‘erg oud, zeventig’. We zijn even stil. Niet voor het eerst worden wij geconfronteerd met onze bevoorrechte positie. In onze groep is bijna iedereen rond de 70, maar dat gelooft niemand hier.
Brooke werkt alleen met lokale mensen en kan daarom heel veel doen met weinig geld.
Voor wie geïnteresseerd is: www.brooke.nl
Wij hebben met eigen ogen gezien dat kleine donaties hier een groot verschil maken voor mens en dier.

• 09 November 2009 - 13:51

JW:

Mooi zeg, goed dat jullie er online aandacht aan geven.

• 09 November 2009 - 18:13

Juliette:

Hier in Spanje zie ik de artikelen die je voor de krant schrijft niet, maar op deze manier promoot je Brooke natuurlijk ook goed in Soest en omgeving.
    Geniet en let goed op elkaar!!
    Groetjes Hans en Juliette

• 09 November 2009 - 18:56

Lourens Keers:

Dag Jennifer en Rob,
    weer een mooi verhaal van jullie.
    een vraagje : dierenkliniek: wat bedoel je nu met tuinslangen aan de muur?

goede en mooie reis verder

• 10 November 2009 - 10:04

Claire (Brooke):

Hallo Jennifer, Rob en medereizigers,

Wat een prachtige foto's, en wat fijn om te lezen dat jullie de Brooke-klinieken hebben bezocht. En zo goed hoe jullie het werk van de Brooke-dierenartsen in Egypte verwoorden.

Fantastisch dat jullie Brooke zo in het middelpunt zetten!!

Heel veel dank!

Groetjes Claire (Brooke Hospital for Animals)

• 10 November 2009 - 14:17

Anca:

nog nooit van gehoord: Brooke hospitals. Gelijk even op hun website gekeken. Wat een goed en blijkbaart effectief initiatief.
    groetjes

• 10 November 2009 - 19:55

Eric En Jacqueline:

Alle foto's bekeken. Een deja vu gevoel, vanwege mijn periode in algerije. Leuke verslagen. Rob, je hoeft je geen zorgen te maken over het bridgen in 2010, want dat heb ik opgezet en verstuurd.

• 11 November 2009 - 11:27

Rob En Jennifer Wassenborg / Luitsz:

Hoi Lourens,
    Bedankt voor je reactie. Goed dat je het zag, er is een zinnetje weggevallen. Ik heb het verslag aangepast. (Ze zijn voor (gratis) wasbeurten en drinkwater.

• 11 November 2009 - 14:47

Anca:

gisteravond ving op de bridgeclub op dat je vandaag jarig bent, Jennifer. Gefeliciteerd. Maak er een topdag van op een deze superreis.
    groetjes

• 12 November 2009 - 10:02

Onno:

Via de verslagen van Jennifer volg ik jullie reis.Dat jullie extra aandacht besteden aan dierenleed en dierverzorging is goed. De manier waarop jullie de omstandigheden, zoals die ter plekke zijn, beschrijven en met foto's laten zien, verdient een pluim.Bij deze.
    Groet aan allen,
    Onno

• 12 November 2009 - 19:33

Chris:

heb een paar dagen jullie niet kunnen volgen.Gelukkig gaat alles voorspoedig en zie uit naar jullie volgende
    bericht. Groet voor iedereen. liefs Chris.

• 13 November 2009 - 10:59

Kiki:

Lieve Jennifer en Rob,
    Gefeliciteerd,Jen,een bijzondere verjaardag zal dit zijn.
    Het is weer een feest jullie verhalen te lezen. Ben onder de indruk van Brook hospital,goed om dit op deze manier onder de aandacht te brengen.Wens jullie nog heel veel plezier,liefs Kiki en Edgar